About DoKS      NL  |  EN Zoek:
  Begint met (bv. psycholog*)    Exacte woordgroep (bv. "beschutte werkplaats")
 
Home
Administratie
Auteurs
Departementen
Help
Jaren
 


1.063 eindwerken on-line.
Meest populaire eindwerken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   
 Meer... 



Open Archives Initiative
Home

Optimaliseren van draagstructuren voor parkeergarages

2009
VAN DER LINDEN, Stephanie
Master in de industriŽle wetenschappen; Bouwkunde

Trefwoorden:

Samenvatting :
Vandaag de dag is het belangrijk om zoveel mogelijk ruimte optimaal te benutten en tegelijkertijd moeten de gekozen oplossingen voor de ruimte besparing niet te duur zijn.

Aan de hand van een project bij het bedrijf Castermans Engineers ben ik op zoek gegaan naar mogelijke oplossingen voor een optimaal ruimtegebruik in een parkeergarage. Dit kan gedaan worden door de draagstructuur te optimaliseren, door de keuze van het vloertype of door de indeling van de kolommen en balken van de parkeergarage te variŽren.

Om dit doel te bereiken, werd eerst de literatuur geraadpleegd over welke verschillende vloertypes in aanmerking kunnen komen. Hierbij wordt gelet op de kanaalplaten, de breedplaten en de dubbele T-liggers. In deze literatuurstudie zullen de opbouw, de plaatsing, de bouwfysische eigenschappen alsook de voordelen van de verschillende vloertypes verduidelijkt worden.

In het tweede deel van het eindwerk zal, naast het maken van de keuze van de indelingen en vloertypes, de belasting die optreedt op de balken worden berekend. Met deze belastingen is het vervolgens mogelijk om de benodigde balken te berekenen. Voor de vloer opgebouwd uit kanaalplaten wordt er een vergelijking gemaakt tussen twee mogelijke liggers, namelijk een HE-ligger en een THQ-ligger. De vloer opgebouwd uit breedplaten wordt ondersteund door een ter plaatse te storten balk. Voor de vloer die samengesteld wordt uit dubbele T-liggers wordt er geopteerd voor een prefab balk.
Met de verkregen resultaten is het mogelijk om de kosten van de verschillende oplossingen te vergelijken en na te gaan welke de meest rendabele is voor dit project.

Uit de studie van de verschillende opties is verkregen dat voor de opties van "9 balken met tussen de kolommen 3 of 4 parkeerplaatsen" de beste oplossing bestaat uit breedplaten en ter plaatse gestorte balken. Bij de optie van "9 balken met 5 parkeerplaatsen tussen de kolommen" is gebleken dat de beste uitvoering bestaat uit kanaalplaten ondersteund door HE-liggers. Voor de oplossingen met grotere overspanningen voldoet enkel de uitvoeringsmethode van dubbele Tz-ligger ondersteund door een prefab balk. De optie van "5 balken met 5 parkeerplaatsen tussen de kolommen" is niet mogelijk uit te voeren vanwege de vrije hoogte die moet worden verkregen.


Tekst:
Bestand Grootte Type Controle
200500180_09.pdf 1 MB Adobe PDF MD5

Dit eindwerk werd 2433 keer bekeken en 57 keer gedownload.
Translate to English (Google translate)
 

Details

toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

VAN DER LINDEN, S. (2009). Optimaliseren van draagstructuren voor parkeergarages. Onuitgegeven verhandeling, Xios, IWT.
Gevonden op op http://doks.xios.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae57e8c2510679f01254a64571100c9.




©2004-2005 - XIOS Hogeschool Limburg - webmaster - Contact